web analytics
the tree of life - az élet fája

Az élet fája – The Tree of Life

Az utóbbi időkben kevés olyan filmet láttam, amiről ne lett volna azonnal véleményem, markánsan. Az Élet fája nem ilyen mozi.

Ugye általában úgy szoktam kezdeni az írásaimat, hogy bevezetem, miről is szól a történet, kik a főbb szereplők, hogyan viszonyulnak egymáshoz, lehetőség szerint mindezt spoiler-mentesen. Itt most ezt nem nagyon tudom megtenni, lévén nincs összefüggő cselekmény a filmben. Jack O’Brian, a vélhetően sikeres építész öccse halálának évfordulóján visszaemlékszik gyermekkorára, édesanyjára, aki mindenben engedékeny volt, szigorú apjára, akivel nem volt súrlódásmentes a kapcsolata, és persze testvérére, akit nagyon korán elveszített a család. A képek nem kapcsolódnak egymáshoz, nincs klasszikus történetfonál – egy középkorú férfi keresi a helyét a világban, és szeretne válaszokat kapni azokra a kérdésekre, amikre talán nincs is válasz, vagy a legjobb esetben mi magunk tudjuk megadni azokat.

Az, aki Brad Pitt (az apa szerepében) vagy Sean Penn (Jack) miatt mennek el ezt a filmet megnézni, csalódni fognak. Nem azért, mert nem jók, egyszerűen ez a film nem róluk szól. Akik – jó értelemben – hagyományos, hollywoodi mozit szeretnének látni – csalódni fognak. Akiknek nincs türelmük és befogadóképességük valami másra, mint amit megszoktak – csalódni fognak. Ez egy művészfilm, nincs mit kertelni. Csodálatos képi világ, megjárjuk a világmindenség keletkezésétől kezdve a bibliai utalásokig szinte mindent, egy lírába csomagolva. Szokatlan képi világ, semmi mesterséges fény, 20 perces animáció szinte a film kezdetekor, minimális párbeszéd, inkább csak suttogó narráció – nem ezt szoktuk meg. Terrence Malick egy álomvilágba kalauzol el minket – ha hagyjuk.

Ha nem a színészekről, akkor miről szól ez a film? Rólad, tisztelt néző. Ha végignézed ezt a filmet, tudni fogod, hogy miért. Befogadónak kell lenni – ha nem vagy az, elnyom, ha az vagy – elsodor.

Van ennek a filmnek létjogosultsága a művészmozikon kívül? Itthon szinte biztos vagyok, hogy nincs. Azt hiszem, nagyon sokan fognak kijönni úgy a teremből, hogy “ez meg mi a szar volt?”. Nem tagadom, és is kétszer futottam neki, mire sikerült valamelyest befogadnom. Viszont éppen ezért jó ez az alkotás – rávett, hogy megnézzem újra, mert érteni akartam. Talán sikerült is egy kicsit.

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

7 hozzászólás

  1. Bob Salty szerint:

    Ha már akkor Baraka, de Brad Pittet és Sean Pennt ebbe a filmbe rakni (egyáltalán bárkit) meg galád marketingfogás volt…A film egyszerre akart a kritikusoknak és a közönségnek megfelelni…kizárólag az elsőnek sikerült, kár.

    • lippije szerint:

      Nagyon kiváncsi leszek, hogy itthon az átlagnéző mit fog mondani erre a filmre. A kritikusok persze ömlengenek, őszintén megvallva első nekifutásra én is azt mondtam, hogy lassú, hogy unalmas, és biztosan kevesen lesznek, akik “kipihenten” nekimennek még egyszer, mint én.

  2. duckit szerint:

    Talán neki kéne feszülnöm 3x is, mert egyszerűen a 20 perces “élet keletkezése” rész után kikapcsolom. Az agykapacitásom telített ehhez a filmhez.

    • lippije szerint:

      Az a főbaj ezzel, hogy még azt sem tudom tanácsolni, hogy tekerd el azt a 20 percet, mert ha az nem kap el, akkor az egész film csak kínszenvedés lesz 🙂

  3. Sapadtribizli szerint:

    Szia! Abszolut egyetertek veled abban,hogy a film arrol szol,aki nezi… Nem tudom, mi a baj az elejevel… Szamomra az a kepsorozat egy csoda volt… Katarktikus elmeny mindenfele keppen…Hatborzongato, szivszaggato, melyen elgondolkodtato… Tokeletes karacsonyi film szerintem:)

  4. Majki szerint:

    Pont az a 20 perc az, ami elragad, gondolkodásra késztet, és nem lehet otthagyni. Szerintem gyönyörű.

  5. zspali szerint:

    Nekem az tetszett benne, hogy a képek szoros asszociációs hálót alkotnak, mint a valós emberi emlékezetben. Például a világ keletkezése ,,az Úr adta, az Úr vette el”-idézet magyarázata is lehet.

Hozzászólás a(z) zspali bejegyzéshez Kilépés a válaszból

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.