web analytics
A bűn éjszakája - The purge

A bűn éjszakája – The Purge

Úgy látszik, mostanában ilyen rémisztgetős filmek kerülnek sorra nálam. A héten kerül a mozikba az egyébként Amerikában már lassan DVD-n is megjelenő Bűn éjszakája, amiben a rendező James DeMonaco több dolgot is szeretne belepaszírozni egy 85 perces filmbe – a kérdés csak az, hogy mindez lehetséges e.

2022-ben járunk. Az Egyesült Államok átvészelt még pár gazdasági válságot, és hogy kilábalhasson onnan, egészen új alapokra helyezte a társadalmát. Az új Alapító Atyák meghozzák a felemelkedést, és a bűnözés is szinte teljesen eltűnik az utcákról. Van azonban egy nap egy évben, amikor egy éjszakára, egészen pontosan 12 órára szabad a vásár, bárki bármit elkövethet, következmények és büntetések nélkül. A megtisztulás alatt az emberek kivetik maguk közül a gyengéket, akik csak pénzbe kerülnek és problémát jelentenek. Gyakorlatilag ezen az estén az emberek egy része fegyverek ragad, és szabadon gyilkolászik. Vannak azonban olyanok, akik nem akarnak részt venni ebben a folyamatban, és otthonukba zárkózva, különleges biztonsági rendszereket telepítve a házakba próbálják túlélni ezt a pár órát. Ilyen rendszereket értékesít James Sandin is (Ethan Hawke), aki feleségével, Mary-vel (Lena Headey) és két gyermekével, Zoey-val (Adelaide Kane) és Charlie-val (Max Burkholder) egy szép kertvárosi részen lakik, egész jó körülmények között. Ők is bezárkóznak inkább, és a televízióban, illetve a térfigyelő kamerák képén követik az utcai eseményeket. Minden adott ahhoz, hogy számukra nyugodt legyen az idei Bűn éjszakája – azonban Charlie megsajnál egy, az utcán üldözött idegent (Edwin Hodge), beengedi a házba, ezzel magukra haragítva a férfire vadászó helyi fiatalokat. Meg esetleg még másokat is.

A bűn éjszakája - The PurgeAz alapötlet szerintem nagyszerű, még ha eléggé utópisztikus is. Egyrészt túl közelre tették a dátumot, másrészt egy kevéske magyarázatot elviselt volna a film arról, hogyan is alakult ki a Bűn éjszakája. Ezenkívül az emberek túlságosan is könnyedén veszik ezt az eseményt, egészen nyomasztó is lehetne az a kép, ahogy pár órával a gyilkolászás előtt még sütit visznek egymásnak a szomszédasszonyok, mintha csak a Lila Akác Közben lennénk. Nyilván ez is része a társadalomkritikai mondanivalónak – azonban ez a szál nincs rendesen kibontva, és ezzel az egyik legnagyobb lehetőségét hagyja ki a film. Mintha DeMonaco, aki a forgatókönyvet is írta, kifogyott volna az ötletekből, és a jó kiinduló pontot már nem volt ereje-tudása-ideje normálisan kifejteni. Ezért is indítja el a klasszikus thriller-horror klisékre épülő, bazi nagy házon belüli vadászatot. Sajnos, ez a rész sem sikerült tökéletesre. Annyira egyértelműek a jelenetek, hogy a nézőnek kedve támadna rákiabálni az éppen a vásznon megjelenő szereplőre, hogy vigyázz, Te hülye, ha becsukod azt a hűtőajtót, ott mögötte valami baromira rémisztő dolog lesz, amitől majd jól magad alá csinálsz! Van arra mód, hogy jól bevált elemekből építkezzünk, ahogy azt a Démonok között meg is mutatja – itt sajnos ez nem sikerült. Az olyan apróságokon meg ne is akadjunk fel, hogy a kereskedő apuci tökéletesen bánik a fegyverekkel, közelharcban verhetetlen és persze lőve/vágva/szúrva is harcol bárki, minden különösebb probléma nélkül. A csavarnak szánt szál pedig nem is akkora csavar – igazándiból már az elejétől sejthető, hová fog kiforrni a végkifejlet.

Hawke karaktere erősen ellentmondásos, és igencsak zavaros is – ezért nem is tud igazán jó lenni benne. Pedáns családapának túlságosan nyájas, erőszakos állatnak igencsak puhány. Hadey-t furcsa volt nem szőkén, befont hajjal látni, annyira hozzászoktunk már a Trónok harcában. A gyerekszínészek kiválasztása sem sikeredett a legjobbra, Burkholder játéka legalább annyira idegesítő, mint az általa megformált karakter – a néző fejében akár az is megfordulhat időnként, hogy őt akár fel is áldozhatnánk a Bűn éjszakáján. Egy ajtó-ablak ziccerből lett fölé-mellé. Talán ha szétbontanák, és készülne belőle egy társadalomkritikára építő thriller, és egy házban bujkálós, vadászós horror – de így, mixelve csak egy katyvasz, amitől azért néhol meg lehet egy kicsit ijedni, de a gőz levezetésére nem alkalmas, sőt, inkább termeli is egy kicsit a végére. Az ilyen filmek után jó lenne néha egy kicsit ténylegesen is tombolni, kár érte.

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.