web analytics
Elysium - Zárt világ - Matt Damon

Elysium – Zárt világ

Neil Blomkamp előző filmje, a District 9 óriásit szólt, ráadásul szokatlanul alacsony költségvetésből készült és érzékeny társadalmi problémákat is feszegetett. Bár mindenhol azt hangoztatta az elkészülte után, hogy Ő bizony nem fog “lefeküdni” Hollywood és a nagy pénz előtt, de úgy tűnik, van az a pénz. Itt az Elysium, ami már “A” listás sztárokat kapott, egy hasonlóan izgalmas alapsztorit, egy halomnyi dollárt – az eredmény azonban igencsak felemás lett. Vagy talán mégsem?

2154-ben járunk, és a társadalom rétegei között nagyobb a szakadék, mint bármikor. A szegény, nincstelen átlagemberek a Földön élnek, ahol tombol az erőszak, a járványok és óriási a nyomor. A kiváltságosok, a gazdagok egy óriási űrállomáson vagy inkább mesterséges bolygón, az Elysium – on élnek, ahol minden nagyon szép, minden nagyon jó, és mindennel meg vannak elégedve, kivéve azzal, ha időnként egy-két renitens megpróbál bejutni az ő kis zárt közösségükbe a “lentiek” közül. Max (Matt Damon) piti kis bűnöző, aki nemrégiben szabadult, és sok vágya nincs : túlélni. Munkahelyén azonban baleset éri, ami után már csak napjai maradnak hátra, hacsak nem jut el Elysiumba, ahol a csodaágy meg tudná gyógyítani. Elvállal egy veszélyes melót Spidernek (Wagner Moura), amit, ha sikerül teljesítenie, kap egy jegyet az űrközpontra. Azt azonban nem is sejtheti, hogy a célszemély különösen fontos, aki miatt a bázis védelmi minisztere, Delacourt (Jodie Foster) egy, a Földön állomásozó titkosügynököt, Kruger-t (Sharlto Copley) küldi harcba Max ellen.

Elysium - Zárt világ - Jodie FosterAz alapötlet rendben van, és a film felvezetésével sem lehet gondunk. Nem is annyira fikció ez a történet, inkább a jelenkor társadalmi tagozódásának felnagyítása, és a végletekig történő sarkítása. Adott tehát a társadalomkritikai felhang, és egy nagyon erős első fél óra, ahol kb. képet kaphatunk arról, miként is képzeli Blomkamp a jövőt. Aztán valószínűleg jöttek a producerek, és rászóltak, hogy figyu pajtás, eddig játszhattad azt, amit szeretnél, és most már ideje lenne egy kicsit vissza is termelni abból, amit ráfordítottunk erre a mozira. Mivel lehet bármit is eladni? Kisgyerekkel, kiskutyával, csöccsel. Kisgyerek lett hirtelen, kiskutya nem, szerencsére és végül is csöcs sem, de azért egy kötelező szerelmi szál bekerült a sztoriba, mint ahogy a Nagy durranás óta tudjuk, miszerint minden filmbe kell egy funkció nélküli pucér férfi segg is. Főhősünk átalakul egy elcseszett terminátorrá, ahol inkább a fémváz lesz az élő (félhalott) szöveten, és persze lesz nagy leszámolásos-közelharcos-baszós-kardozós jelenet is, csak hogy az álomgyári nagykutyák megnyugodjanak. Igen, tudom, szinte minden kolléga ebbe a vonalba kötött bele, de talán nem véletlenül: akaratlanul is többet vártunk Blomkamp-tól.

Azok a fránya előítéletek. Másodszorra is nekiestem a filmnek, mintha nem tudnám, ki rendezte, és nem láttam volna, milyen mélységekig le tudott ásni egy problémában. Őszintén megvallva, nagyon jól szórakoztam. Ha úgy tekintünk erre a filmre, mint egy akció-sci-fire, nem fogunk csalódni. A látványvilág rendben van, a fegyverek brutálisak, a harcok nem különben, fröcsög a vér is tisztességgel : mi akkor itt a probléma? Semmi, lehet ez egy popcorn mozi a nyár végére, aminek azért az átlagosnál lényegesen több, és komolyabb mondanivalója is van. Kihagyott cizzer? Lehet. Sokkal több volt ebben az alapsztoriban, de igazán kifejteni ezt tényleg csak akkor lehetett volna, ha nincs ott a póráz a rendezőn, ami ambivalens módon most azt jelentette, hogy nem kell folyamatosan arra figyelnie, hogy fillérekből hozza ki az egészet, ne kelljen baromi sokat agyalni azon, hogy forrás hiányában miként oldja meg kreatívan a feladatát. Nem hinném, hogy Blomkamp elfelejtett volna rendezi és forgatókönyvet írni, egyszerűen ezt a mozit meg kellett csinálnia, ráadásul sikeresen ahhoz, hogy később újra engedjék a saját feje után menni. A gond eddig csak az, hogy necces a pénzügyi siker, a közel 115 millió, amit elvertek rá (és ebben a marketing költség még nincs is benne) még nagyon messze van, talán majd a DVD eladásokkal meglesz a végén a nullszaldó. Remélem, nem ez lesz a végállomás a számára.

Elysium - Zárt világ - Sharlto CopleyDamon egyébként tisztességesen lehozza Max karakterét, volt lehetősége az akciókra edzeni a Bourne éra alatt. Rólam tudható, hogy óriási Jodie Foster rajongó vagyok, és mivel a hölgy finoman szólva sem vállal sok filmet az utóbbi időben, minden percét ki akarom használni, amikor a vásznon láthatom – nos, jelentem, az a szerep, amit az Elysiumban kapott, kevés, és nem is igazán kidolgozott, talán ha egy picit árnyaltabban megismerhettük volna a Védelmi miniszter karakterét, az dobott volna a sztorin is valamit. Copley viszont nagyszerű, alig várom már, hogy megnézhessem majd az Oldboy remakeben.

Az Elysium – Zárt világ tényleg furcsa kettősséget hagy az emberben, de csak akkor, ha látta a District 9-t. Akkor is szórakoztató, de ott maradhat a nézőben a várakozás valami többre, amit az előd megadott, de ez a film nem, vagy csak töredezve, részletekben. Mindezek ellenére egy szórakoztató, de közel sem annyira okos mozi, mint ahogy azt szerettük volna.

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.