web analytics
Coming Out - Csányi Sándor

Coming Out

Rólam aztán nem lehet azt mondani, hogy a magyar film ellensége vagyok, sőt, igyekszem mindig pozitív szemlélettel odaülni egy-egy új alkotás elé, főképpen akkor, ha azt “közönségfilmnek” szánják, és nem a szakmának. Volt a közelmúltban két próbálkozás is, amik a maguk szintjén hozták azt, amit elvártunk tőlük, az Isteni műszak nekem speciel nagyon is bejött, ezért is vártam, mit hoznak ki az első, már “A” listás (persze magyar viszonylatban) színészekkel megtűzdelt moziból. A Coming Out témaválasztása izgalmas (lehetne), de aztán valaki megint csak belecsinált a ventilátorba.

Erik (Csányi Sándor) sikeres médiaszemélyiség, rádiós műsort vezet, és felvállaltan meleg. Boldog kapcsolatban él párjával, Balázzsal (Karalyos Gábor), már az esküvőjüket tervezik, amikor is főhősünket elüti egy motoros, aki történetesen egy fiatal nő, és még orvos is : Linda (Tompos Kátya) veszi kezelésbe a férfit, aki a baleset után furcsa dolgokat vesz észre magán. Pl. azt, hogy egyre inkább érdeklik és lekötik a figyelmét a női mellek, ami finoman szólva sem jelent túl jót, ha az ember homoszexuális, és éppen házasodni készül egy másik férfival, ráadásul a melegszervezet is szeretné elnökének kinevezni.

Coming Out - Csányi Sándor, Tompos Kátya

Tehát, akkor csak hogy érthető legyen : adott egy meleg csávó, akit elüt egy motoros csaj, amitől aztán majd jól hetero lesz. WTF? Ez most komoly? Ennyi a történet? Ez, amit a trailer az első 15 másodpercében lelő? Még akkor is kevés, hogyha mögöttes tartalmakat szeretnék előásni, és mondjuk belemagyarázni, hogy nem is a baleset miatt változik meg Erik nemi identitása, hanem azért, mert végre találkozott álmai nőjével, és rádöbben, hogy kuki helyett inkább mától legyen a nuni.  Egyébként maga a film egészen biztatóan indul, először el is hitette velem, hogy a bugyuta sztori mellé azért rámutat majd olyan dolgokra, amikről nem pc beszélni, esetleg bemutatja azt, hogy nem olyan vicces dolog ma melegnek lenni, és hogy bizony van a társadalmunkban egy jó nagy adag előítélet is – itt volt a lehetőség, hogy egy kicsit közelebb hozza a film ezt a két csoportot – nos jelentem, ez még csak nyomokban sem sikerült. Persze nem azt várom én egy vígjátéktól, hogy évtizedes problémákat megoldjon egy csapásra, de attól, hogy sztereotípiákat mutogatunk, és a melegeket olyannak ábrázoljuk, ahogyan azt az átlagember elképzeli, illetve a homofób figurát még be is öltöztetjük rendőr egyenruhába, és nyílt színen buziztatjuk, nem lesz semmi sem jobb, ahogyan ez a film sem.

Adott ugye ez az alapszitu, és kész, ennyi. Egy fordulat, ami rögtön, a film elején bekövetkezik, és nincs tovább, tudjuk a végkifejletet. A mozi viszont 96 perc hosszú, ezt ki kell tölteni, ezért jönnek az időnként kínossá váló töltelék jelenetek, ahol pl. Csányi győzködi magát a melegbárban, hogy Ő még mindig meleg, és közben szól Sugár Berci, izé Bery slágere, aki hogy-hogy nem, pár éve coming out – olt. Teccik érteni? Melegbárban csak Bery meg Elton John szólhat, kész! Persze egy igazi meleg az minimum hasközépig kivágott pólóban jár, lehetőleg valami rózsaszín cuccal vegyítve, az ebédnél Ő issza a bubimentes ásványvizet és eszi a salátát, amíg a csaj tolja a hamburgert és a sört, persze sikítva menekül, ha meglát egy pókot, és van benne egy jó nagy adag sznobság is. Csak hogy a szomszéd néni és levágja majd, ha lemegy a tévében a hatvanharmadik ismétlése, hogy igen, ezek a buzik, akik mindig felvonulnak, és mutogatják magukat az utcán.

Coming Out - Csányi Sándor, Karalyos Gábor

Természetesen megjelennek a kiegészítő karakterek is, és őszintén megvallva, ők tartják úgy-ahogy a felszínen a filmet. Erik heteró barátja, és főnöke, Kálmán szerepében jó volt újra látni Gyabronka Józsefet, Hegedűs D. Géza három mondatból is ki tud hozni valami maradandót, ahogy Fűr Anikó is rendben van a szétcsúszott bulvár újságíró szerepében. Mucsi Zoltán talán a legerősebb az egész castingból, mint  homofób rendőr, aki egyedül neveli a lányát, aki persze a film végére jó útra tér, és rájön, hogy tulajdonképpen semmi baja a melegekkel, sőt, inkább az zavarja, hogy mi lesz így szegény Balázzsal most, hogy a pasija nő után nézett. A film legjobb szövegei is Tőle, illetve a lányát játszó Nényi Klárától származnak. Petya, vagyis Karalyos Gábor egy banknak köszönheti, hogy mostanában újra megismeri az átlag néző is, (nem fogjátok kitalálni, hogy mi a melója és hol dolgozik a filmben ….) – én nagyon szeretnék Tőle komolyabb alakításokat is látni, annyira mély nyomot hagyott bennem a Moszkva tér, abból a játékból szeretnék többet (tudom, menjek színházba, ott akár minden este megkaphatom ezt az élményt). Tompos Kátya persze tényleg tud olyan édes és bájos lenni, amitől egy hetero pasi bevadulna, és a filmben is van pár igazán természetes reakciója, de balszerencséjére most partnere, Csányi egyszerűen nem jó. Hogy ez mennyire az Ő, vagy a szerep hiányossága, nem tudtam első blikkre eldönteni, de sokszor éreztem erőltetettnek, túljátszottnak a karakterét.

Ritkán szoktam a filmzenére kitérni, most egy mondat erejéig mégis megtenném. Nem is az összeválogatott track listával van a gond, persze, menő dolog most Tankcsapdát belerakni egy moziba, meg a Budapest Voices Quimby feldolgozása is nagyon rendben van, inkább az átkötő, háttérzenékkel volt komoly bajom, egészen pontosan a végső, nagyon romantikus jelenetet felvezető darab alatt majdnem agyhugykövet kaptam, hogyan nem lehetett érezni, hogy mennyire nem odavaló ritmusú borzalom szólt akkor? Bár, azt hiszem,az is a filmet minősíti, ha rögtön, az első megnézés közben ilyenekre felfigyel az ember – ennyire kötött le kb. a Coming Out.

Coming Out - Csányi Sándor, Tompos Kátya

Kellemetlen érzésem volt a film végén. Szerettem volna, ha a Coming Out is hoz valamennyi frissességet, most, hogy már új szelek fújnak a szakmában, bíztam abban, hogy Andy Vajna egy kicsit jobban rászól a bizottságra. Vagy ha úgy gondolják, hogy ez kell a magyar népnek, és ezt fogják imádni, akkor baromi nagy bajban vagyunk, drága feleim, mert ez bizony semmivel nem több, mint a kétezres évek közepén készült, általam csak Bajorimis filmeknek hívott borzalmasnál borzalmasabb remake filmek, és bizony, ha nem figyel oda, Csányi (akit egyébként egy baromi tehetséges színésznek tartok) elindulhat a Bajorimisedés felé, az meg végképp betenne Neki és nekünk, nézőknek is. Az egyik kereskedelmi csatorna is a Coming Out producerei között van – és bizony ez a film oda is való, szombat délutánra, az ismétlősávba, két teleshop reklám közé. Kár érte.

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.