web analytics
Oscar 2014

And the Oscar Goes To … 2014

Jó, tudom, hónapok óta semmi időm nincs az oldalra, de azért persze a filmek nézését továbbra sem hagytam abba, remélhetőleg március már egy picivel lazább lesz, és tudom pótolni a lemaradásokat. Addig is, itt az ááámerikai filmünnep, az Oscar, holnap hajnalban már sok kérdésben okosabbak leszünk, merthogy idén vannak nehezen eldönthető/megtippelhető kategóriák. Jöjjön egy kis latolgatás a filmkockától!

Kezdjük a lista “végéről”. A legjobb operatőri munkánál vélhetően nincs kérdés. Jelölést kapott A nagymester, az Inside Llewyn Davis, a színek nélkül operáló Nebraska, a különösen nyomasztó Fogságban, és a győztes, a Gravitáció. Emmanuel Lubezki olyan látványvilágot tolt elénk időnként hihetetlenül kevés eszközből, amiért újra megérte beülni a nagy vászon elé. Szerintem ebben a kategóriában nincs kérdés. Akárcsak a legjobb látvány kategóriában, bár erős a mezőny, mert volt azért egy ütős Vasember idén, és Smaug is brutálisan jól nézett ki a Hobbitban, de meg lennék lepve, ha a Gravitációt itt is meg lehetne szorítani. Kivéve akkor, ha a legjobb film díját is elnyeri, és esetleg nem akarták “túlnyeretni” Cuarón – t.

A legjobb animációs film is elég simának tűnik, az év végén a Disney óriásit tarolt (és nem is érdemtelenül) azzal, hogy visszatért a gyökerekhez, és egy klasszikus hercegnős-musical-es mesét készített. A Jégvarázs itthon is nagy siker volt, nem hinném, hogy meg lehet ne szorítani.

A Wall Street Farkasa

A legjobb adaptált forgatókönyv már fogós kérdés. A Before Midnight nem szólt akkorát, mint az elődjei, de méltán van a listán, A Philips kapitány bár nagyszerű film, és Tom Hanks miatt ugye elfogult is vagyok, de azért ebben a listában nem hiszem, hogy nyerhet, a Philomena szép, de túlságosan is gondolkodtató ahhoz, hogy szobrocskát kapjon. A két legnagyobb esélyes a 12 év rabszolgaság és a Wall Street farkasa. Nehéz kérdés. Ha az Akadémia eddigi munkásságát nézem (leszámítva a nagy ritkán becsúszó meglepiket), akkor a 12 év elviszi a szobrot, merthogy tökéletes fesztiválfilm. Nekem a szívem csücske mégis inkább a Wall Street farkasa. Egyszerűen jobban élveztem azt a filmet, és hosszú idő után egy olyan 3 órás alkotás volt, amit szívesen néztem volna még tovább és tovább, miközben a 12 év rabszolgaság alatt időnként már szenvedtem. Szóval, valószínűleg John Ridley viszi el a szobrot, de én Terence Winter – nek drukkolok!

A Nő

A legjobb eredeti forgatókönyv is erős mezőnyt tudhat magának. Woody Allen már már nem nagyon tud meglepőt alkotni (sajnos), a Blue Jasmine is inkább már csak önmagát ismétli. A Nebraska nem könnyű darab, talán túlságosan nehéz is. Maradt 3 film, amelyeket mind másért szertettem. Az Amerikai botrány pofátlanul laza és kötetlen játéka frissességet hozott az idei filmfelhozatalba, A nő olyan témát feszeget, amivel a mai kor társadalma mindennap találkozik, de mégis egy új megközelítésben tárta ezt fel elénk, és ott van a Mielőtt meghaltam, ami egy megtörtént eseményt dolgoz fel, ami köztudomású, hogy általában nem könnyű feladat, de egész jól sikerült ebben az esetben. Ha mindenképpen választanom kell, akkor Spike Jonze, és a Nő nyer, bár szerintem ezt a kategóriát az Amerikai botrány fogja elvinni. Bármelyik döntés is születik, én elégedett leszek 🙂

Jennifer Lawrence

A legjobb női mellékszereplő kiválasztása sem lesz egyszerű. Sally Hawkins nem hagyott akkora nyomot a vásznon a Blue Jasmine – ban, hogy szobrot kapjon, akárcsak Június Squibb a Nebraska – ból. Julia Roberts élete top 3-as alakítását nyújtja az Augusztus Oklahomában című kamaradrámában, ki merem jelenteni, hogy időnként még Streep-et is lejátsza, de idén ez is kevés lesz. A két nagy esélyes Lupita Nyong’o a 12 év rabszolgaságért, és Jennifer Lawrence az Amerikai botrányért. Na mármost JLaw tényleg csak mellékszereplő a filmben, viszont azokban a jelenetekben annyira erős, hogy nem is kérdés a jelölése. Nyong’o szintén nagyszerű, de azt kell mondjam, egy sokkal kevésbé összetett karaktert kell megformálnia, ezért és szívem szerint azt szeretném, ha Lawrence kapná a szobrocskát, bár ugye Ő tavaly is kapott, és ritkán szokták így megszórni a fiatal színészeket. A nyertes az Akadémia szerint valószínűleg Nyong’o lesz, de én nagyon drukkolok a “szomszéd csajnak”, hogy ismét idétlenkedhessen a színpadon az átvétel után.

Jared Leto

A legjobb férfi mellékszereplő kategória jelöltjei sem segítenek a könnyed tippelésben. Barkhad Abdi a semmiből robbant be a Philips kapitányban, Bradley Cooper lassan elmondhatja magáról, hogy képes a legmagasabb szinteken is helyt állni, ha kell, Jonah Hill a mai kor egyik legsokoldalúbb komikusa, akit imádtam a Wall Street farkasában, de a két kiemelkedő jelölt mégis Michael Fassbender a 12 év rabszolgaságért és Jared Leto a Mielőtt meghaltamból. Számomra nem kérdés, Leto viszi haza a szobrot, ráadásul a karaktere is “Oscar-kompatibilis”. Nagyon bízom benne, hogy Fassbender nem kap azért vigaszdíjat, mert esetleg a film maga nem nyer a legjobb alkotások között. Hajrá, Jared Leto!

A legjobb rendező kategória… nos 🙂 David O. Russell legnagyobb erénye az Amerikai botrányban az volt, hogy felismerte, szabadon kell engedni a “lovakat”, és hagyni kell, hogy a zseniális színészgárda játszon – ma ez hatalmas és felelősségteljes döntés, hiszen akár az egész film kicsúszhat így a kezéből. Alexander Payne a Nebraskával szintén nagyszerű munkát végzett, de nem érzem, hogy sanszos lenne. Martin Scorsese az egyik legjobbját nyújtotta a Wall Street farkasával, de ez a film annyira megosztó, hogy erős meglepetés lenne a győzelme. Versenyben maradt Steve McQueen és a 12 év rabszolgaság, valamint Alfonso Cuarón a Gravitációért. Ha idén nem a mexikói rendező nyer, akkor nincs igazság. A filmje odaszegezte az embert a vászon elé, és újra megmutatta, érdemes moziba járni, mert amit ott kapni lehet, az egy csoda. Sokunknak adta vissza a hitet Hollywoodban ez az alkotás. Nem lehet, hogy ne Ő nyerjen.

Cate Blanchett

A legjobb női főszereplők között talán az egyik legbiztosabb a befutó. Meryl Streep csak “szokásosan zseniális”, Judi Dench is rutinból megoldja a feladatát, Sandra Bullock visszatért, de nem is akárhogy a Gravitációban, Amy Adams a jelenkor egyik legtehetségesebb színésznője, és biztos, hogy fog még szobrot kapni (és nem csak a köldökig kivágott dekoltázsok miatt), de idén ott van Cate Blanchett és a Blue Jasmine, ami őszintén megvallva nem egy jó film, viszont Blanchett zseniálisan oldotta meg a rászabott feladatot. Óriási meglepetés lenne, ha nem Ő nyerne.

Matthew McConaughey, Leonardo DiCaprio

A férfiak között megtaláljuk Christian Bale – t, akinek hasa egy életre beleégett a retinánkba, Bruce Dern a Nebraskában nagyon jó, és talán, ha az egész életművét nézzük, kijárna már Neki egy szobrocska. Ott van viszont Chiwetel Ejiofor, akiről ugyanazt tudom elmondani, mint Nyong’o – ról : jó, jó, de számomra nem volt átütő. Maradt két arc, és bizony ez az egyik szemem sír, a másik nevet tipikus esete. Leonardo DiCaprio egyszerűen nem lehet, hogy Oscar nélkül maradjon, a Wall Street farkasában is zseniális, negyven éves korára maximálisan beérett. Mellette ott van Matthew McConaughey, akit pár éve már nagyon lesajnáltunk, az utóbbi időben viszont bármihez nyúl, abból arany lesz. Egyszerűen 2013 az Ő éve volt. Nem lehetne, hogy megosztottan kapjanak szobrot? 🙂 Ha mindenképpen választanom kell, akkor Matthew, Tiéd lesz az Oscar idén.

A végére pedig a legjobb film. Az idén 9 alkotásból lehet választani, és van ebben mindenféle, mint a vurstliban. A Philips kapitány rendben volt, de ebben a mezőnyben idén kevés, ugyanez mondható el a Nebraskáról és a Philomenáról is. A Wall Street farkasa zseniális, de mint említettem, túlságosan megosztó, a Nő inkább a gondolkodók filmje, az ilyen ritkán nyer. Nagyon szerettem a Dallas Buyers Club – ot, a téma is jó, de azt érzem, sajnos nem rúghat labdába. Marad az Amerikai botrány, a 12 év rabszolgaság és a Gravitáció. Ha azt nézem, melyik tett a legtöbbet azért, hogy az emberek újra moziba járjanak, akkor nem is kérdés, és az űrsztori a nyerő. Ha azt nézem, melyik leginkább “Oscar-kompatibilis”, akkor a 12 év rabszolgaság. Ha pedig azt, hogy melyikben volt a legkomolyabb színészi játék, akkor egyértelműen az Amerikai botrány. Ne legyen igazam, de a 12 év rabszolgaság elviszi ezt a szobrot, bár én a Gravitációnak drukkolok, az előbb említett okok miatt.

Már csak pár óra, és kezdődik a közvetítés. Reggel jelentkezünk a győztesekkel 🙂

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.