web analytics
the Oscar goes to 2015

… and the Oscar goes to 2015

Tudom, tudom, brutális módon elhanyagoltam az oldalt (ennek meg van a jó oka, viszont ezzel most nem fárasztanék senkit), de most itt az Oscar, ami jó okot ad arra, hogy összekapjam magam, és a szokásos tippekkel újraindítsam az írást. Holnaptól ismét jönnek a kritikák, először a hajnalban kiderült győztesről (igen, láttam az összes filmet, ami versenyez). Nem mellékesen nagyon kíváncsian várom, milyen lesz Neil Patrick Harris, mint műsorvezető. Musical lesz, az biztos 😀

Kezdjük a eredeti forgatókönyvvel. A Nightcrawler zseniális film, de elsősorban Jake Gyllenhaal játéka miatt, a könyv bár erős témát dolgoz fel, de időnként kicsit talán túlságosan is szájbarágós, bár az is igaz, hogy egy pillanatra sem enged el, és végig feszültségben tartja a nézőt (a tavalyi év egyik legnagyobb kedvence számomra). A Grand Budapest Hotel tipikus Wes Anderson, de semmi új, a Foxcatcher megtörtént eseményeket dolgoz fel, ezért talán nem is rúghat labdába. A két nagy esélyes a Boyhood, Richard Linklater 12 éven át játszódó filmje óriási munka, ellenfele ebben a kategóriában a Birdman, ami szintén nagyszerűen megírt könyv, de itt is az az érzésem, mint az Éjjeli féreg esetén : a főszereplő színész elviszi a hátán az egészet. A győztes éppen ezért Linklather, és a Sráckor.

The Imitation Game

Az adoptált forgatókönyvek között is erős a mezőny. Az Inherent Vice rendben van, de nem érzem elég jónak, személyes kedvencem a Whiplash, de egy nagyon megosztó film lett, ami nem jó előjel egy Oscar előtt. A The Theory of Everything és az Imitation Game számomra szinte teljesen egyforma, az American Sniper meg túlságosan is az Államoknak készült – bár, mint tudjuk, ez plusz pont tud lenni, ha az arany szobrocskáról beszélünk, szóval a győztes ebből a trióból kerül ki. A tippem a Kódjátszma, mert egyszerre több mondanivalót is megpróbál érinteni (az persze más tészta, hogy ebből mennyi sikerül neki) – szóval Graham Moore kapja hajnalban az elismerést.

A legjobb operatőr címért indul az Unbroken, amivel Jolie kisasszony most már a sokadik ziccerét hagyja ki, ha nem is sokkal, de még mindig mellé megy az a bizonyos labda – éppen ezért hiába szépek Roger Deakins képei, ide kevés lesz. Akárcsak a Mr. Turner vagy az Ida, amit bár nagyon szerettem, de ott van a Grand Budapest Hotel és a Birdman, mint két nagy esélyes. Személy szerint én sosem voltam nagy rajongója a Tarr Bélai hosszúságú snittekért, de Emanuel Lubezki olyan szinten oldotta meg ezeket a Birdmanben, hogy számomra nem is kérdés, Neki kell nyernie az Oscart.

A legjobb animációs filmek között nincs ott a Lego movie, ezért idén ezt a kategóriát bojkottálom. Nem is értem, ez hogyan történhetett meg.

Boyhood

A legjobb rendezők között ott van Wes Anderson, akit személy szerint nagyon kedvelek, de el kell ismerni, a Grand Budapest nem lett annyira jó, mint amennyire felmagasztalják. Morten Tyldum jelölése a Kódjátszmáért és Bennett Miller a Foxcatcher miatt kötelező volt, de a nagy csata nem közöttük fog lezajlani. G. Iñárritu csodásan irányítja a Birdman-ben szereplőit, Linklater meg azért csak 12 évig tudta rávenni a szereplőit, hogy kövessék az iránymutatásait. Ha a belefektetett energiát nézzük, akkor nem kérdés, hogy Neki kellene nyerni, de én azért drukkolok erősen Iñárritu – nak.

A legjobb női mellékszereplők között Merly Streep ismét ott van (lassan már nem lesz olyan gála, ahol nem kap jelölést), de az Into the Woods több, mint felejthető. Laura Dern játéka a Wild-ban tetszett, de nem elég ebben a mezőnyben, akárcsak Keira Knightley és (sajnos) Emma Stone sem, pedig Neki aztán tényleg drukkolok. Patricia Arquette nagyszerű volt a Sráckorban, és megint csak az a 12 év – meg kell kapnia ennyi melóért az Oscart.

Whiplash

Jöjjön az a kategória, ahol, ha meglepetés történik, akkor az az idei év legnagyobbja lesz : a legjobb férfi mellékszereplő kategória. Robert Duvall rutinból is nagyszerű, akárcsak most a Judge-ban, Mark Ruffalo talán azért jó, mert alig lehet felismerni a Foxcatcherben, Ethan Hawke szintén zsigerből hozza a link, de szeretni való figurát a Sráckorban, Edward Norton sokadik virágzását kezdheti meg a Birdman után (nagyon, nagyon remélem, hogy most már tényleg megmarad ezen a szinten, és rövidesen megkaphajta ez a kis szobrot, a tehetsége megvan hozzá), de nem lehet kérdés, J.K. Simmons annyira szuggesztív és lehengerlő a Whiplash genyó karmesterként, hogy gyakorlatilag a film leforgatása után hozzácsomagolhatták volna a kis szobrot is. Gratulálunk, Mr. Simmons!

A legjobb női főszereplők között ott találjuk Marion Cotillard – ot, aki nagyon meglepődött a jelöléstől (én speciel már kevésbé, szerintem zseniális, és évről évre jobb), Felicity Jones a Theory of Everythingért, ami viszont engem lepett meg, mert azért ennyire nem volt jó, Reese Witherspoon a Wild-ben megmutatta, nem csak vígjátékokban tud nagyszerű lenni. Két jelölt emelkedik ki ebből a mezőnyből, mégpedig Julianne Moore a Stil Alice-ért és Rosamund Pike, aki a Gone Girl-ben robbant óriásit. Moore az, aki talán egy hajszálnyival, de nyerhet, bár én Pike kisasszonynak szurkolok, de azért Ő még eléggé a pályája elején van, és ha tudja ezt a szintet, akkor bizony hamarosan meglesz az a szobor. Hajnalban Julianne Moore fog jobban örülni.

Birdman

A legjobb férfi főszereplők között indul Steve Carell, aki annyira zavart és rémisztő, hogy tényleg nem szívesen találkoznék vele egy sötét utcában. Eddie Redmayne és Benedict Cumberbatch hálás szerepeket kaptak – mindkettő simán lehetne Oscar gyanús, de ott van még Bradley Cooper, aki kevés eszközzel hozza tökéletesen az egyszerű, real american hero mesterlövészt Clint Eastwood legutolsó filmjében. Balszerencséjükre azonban Michael Keaton-nak még jobb lehetőség hullott az ölébe : tulajdonképpen saját magát kellett eljátszania a karrierjéből szép lassan kicsúszó, egykor jó nevű akcióhőst, aki most színházban próbálja visszaszerezni a rég megkopott hírnevét. Nagyon drukkolok Neki! Tudom, hogy a bukik Redmayne győzelmét jósolják, de nem nyerhet, és igen, a képen egy indokolatlan férfi segg Emma Stone is fellelhető 🙂

Végül jöjjön a legjobb filmnek járó díj. Nos, talán ez a legnehezebb, mivel idén mind a 8 jelölt nagyszerű, de egyik sem emelkedik ki, és mindben találtam olyan hibát, ami kifejezetten idegesített. Jelölt az American Sniper, ami túlságosan is amerikai lett, a Kódjátszma, ami néhány területet igencsak elnagyolt, a Selma, ami időnként belefullad a pátoszba, a Birdman, ami bár zseniális, de inkább rétegfilm, a Boyhood, ami fantasztikus munka, de sokszor szájbarágós, a Mindenség elmélete, ahol a romantikus nyál megmérgezheti a néző szájízét, a Grand Budapest Hotel, amit igazándiból csak Wes Anderson rajongóinak ajánlok és a Whispash is, amit szívem szerint leginkább szeretnék, hogy nyerjen, de biztosan nem fog, egyszerűen a témaválasztás miatt. Ha mindenképpen dönteni kell részemről, akkor Birdman, de félek, hogy a Boyhood behúzza, és ma Linklater tarolni fog.

Most már nincs más hátra, mint kivárni a hajnalt, és szurkolni a kedvenceknek. A facebook oldalon lesz “élő” közvetítés, és persze holnap kritika a győztesről.

Hozzászólások

hozzászólások

Powered by Facebook Comments

You may also like...

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.